وبلاگ درسی احمد محمدی نسب

محلی برای ارتباط با دانشجویان واحدهای علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی یاسوج و هلال احمر یاسوج

وبلاگ درسی احمد محمدی نسب

محلی برای ارتباط با دانشجویان واحدهای علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی یاسوج و هلال احمر یاسوج
این وبلاگ در جهت ارائه مسائل درسی و آموزشی برای دانشجویان رشته های مختلف واحد های علمی و کاربردی یاسوح مطالبی را ارائه مینماید. جهت ارتباط با بنده به منوی "تماس با من" مراجعه کنید. در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهم بود.

مثالهایی از کاربرد داده کاوی Data Mining

يكشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳ ق.ظ

وقتی ما به نحوه استفاده از داده ها فکر می کنیم، این موضوع بسیار مهم هست که با قدرت عملکرد آن نیز آشنایی داشته باشیم. بدون داده کاوی وقتی شما چیزی درباره خود به کسی بگویید، او تنها همان چیزهایی را درباره شما می داند که شما به او گفتید. اما با داده کاوی، او علاوه بر چیزهایی که شما به او گفته اید، به چیزهایی که فکر می کنید و به آنها تمایل دارید نیز اشراف پیدا می کند. در واقع داده کاوی، به شرکت ها و دولت ها این امکان را می دهد تا بر اساس اطلاعاتی که از شما می گیرند، افکار شما را نیز برای خود آشکار سازند.

برای اغلب ما داده کاوی چیزی شبیه اینست: خروارها داده جمع آوری شده، که یک سری افراد مانند جادوگران با ابزارهای جادویی خود می توانند از میان آنها چیزهای شگفت انگیزی استخراج کنند. اما چگونه؟ چه چیزهایی آنها می توانند بفهمند؟ حقیقت اینست: علی رغم این واقعیت که، الگوریتم ها و تکنیک های خاص داده کاوی کاملاً پیچیده می باشند – آنها همانند جعبه سیاه هستند جز برای متخصصین آمار یا علوم کامپیوتر - ولی کاربردها و قابلیت های آنها کاملاً شهودی و قابل درک هستند.

Data-Mining

در این نوشتار مثالهایی از کاربرد داده کاوی را برای شما آورده ایم:

استفاده ی تجاری

یکی از نمونه های بارز داده کاوی را می توان در فروشگاه های زنجیره ای مشاهده نمود، که در آن سعی می شود ارتباط محصولات مختلف هنگام خرید مشتریان مشخص گردد. فروشگاه های زنجیره ای مشتاقند بدانند که چه محصولاتی با یکدیگر به فروش می روند.
برای مثال طی یک عملیات داده کاوی گسترده در یک فروشگاه زنجیره ای در آمریکای شمالی که بر روی حجم عظیمی از داده های فروش صورت گرفت، مشخص گردید که مشتریانی که تلویزیون خریداری می کنند، غالبا گلدان کریستالی نیز می خرند. نمونه مشابه عملیات داده کاوی را می توان در یک شرکت بزرگ تولید و عرضه پوشاک در اروپا مشاهده نمود، به شکلی که نتایج داده کاوی مشخص می کرد که افرادی که کراوات های ابریشمی خریداری می کنند، در همان روز یا روزهای آینده گیره کراوات مشکی رنگ نیز خریداری می کنند.
به روشنی این مطلب قابل درک است که این نوع استفاده از داده کاوی می تواند فروشگاه ها را در برگزاری هوشمندانه فستیوال های فروش و نحوه ارائه اجناس به مشتریان یاری رساند.
نمونه دیگر استفاده از داده کاوی در زمینه فروش را می توان در یک شرکت بزرگ دوبلاژ و تکثیر و عرضه فیلم های سینمایی در آمریکای شمالی مشاهده نمود که در آن عملیات داده کاوی، روابط مشتریان و هنرپیشه های سینمایی و نیز گروه های مختلف مشتریان بر اساس سبک فیلم ها (ترسناک، رمانتیک، حادثه ای و ...) مشخص گردید.
بنابراین آن شرکت به صورت کاملاً هوشمندانه می توانست مشتریان بالقوه فیلم های سینمایی را بر اساس علاقه مشتریان به هنرپیشه های مختلف و سبک های سینمایی شناسایی کند.

استفاده ی پزشکی

از دیگر زمینه های به کارگیری داده کاوی، استفاده بیمارستان ها و کارخانه های داروسازی جهت کشف الگوها و مدلهای ناشناخته تأثیر داروها بر بیماری های مختلف و نیز بیماران گروه های سنی مختلف را می توان نام برد.

استفاده از داده کاوی در زمینه های مالی و بانکداری به شناخت مشتریان پر خطر و سودجو براساس معیارهایی از جمله سن، درآمد، وضعیت سکونت، تحصیلات، شغل و غیره می انجامد.

کاربردهای داده کاوی در کتابخانه ها و محیط های دانشگاهی
داده کاوی در ابتدا از حوزه تجارت برخاست اما کاربردهای آن در سایر حوزه هائی که به گردآوری حجم وسیعی از داده هائی می پردازند که دستخوش تغییرات پویا نیز می گردند؛ مفید شناخته شد. بخشهایی مثل بانکداری، تجارت الکترونیک، تجارت سهام، بیمارستان و هتل از این نمونه اند.
انتظار می رود که استفاده از داده کاوی در بخش آموزش بطور عام امکان های جدید بسیاری ارائه دهد. برخی کاربردهای داده کاوی در کتابخانه ها و قسمت اداری آموزش در ذیل مورد بحث قرار گرفته اند.

مدیریت موسسات دانشگاهی
اداره موسسات دانشگاهی کار پیچیده ای است. در این موسسات دائماً نیاز به درآمدزایی و خودکارآمدی و کاهش وابستگی به بودجه دولتی احساس می شود. این مسأله کنترل دائمی جنبه های مختلف هر فعالیت و پروژه را می طلبد. بانک های اطلاعاتی برای چنین موسساتی مربوط به دانشجویان، دانشکده، اساتید و کارمندان، تعداد رشته ها و چند مورد دیگر است. ارزیابی تقاضا و وضعیت عرضه نقش مهمی بازی می کند. مرور بانک های اطلاعاتی نمونه در جدول 2 نمایانگر کاربردهای بالقوه داده کاویست.

کاربردهای داده کاوی در موسسات دانشگاهی

بانک اطلاعاتی

کاربرد متصور

ثبت نام دانشگاهی

برای درک رابطه های جمعیت شناختی، اقتصادی و اجتماعی

کارایی دانشگاهی

برای ایجاد رابطه بین عوامل اقتصادی-اجتماعی و نمرات اخذ شده

بانک سوالات

برای تعیین میزان مفید بودن سیستم با استناد به نمرات امتحان

همکاری فکری

برای ارزیابی همکاری دانشکده با توجه به میزان استفاده از کتابخانه

انتشارات

برای پیدا کردن تأثیر انتشارات در تقاضا برای رشته ها

بازدید از وب سایت

برای تحلیل سوالات دریافت شده در وب سایت دانشگاه و کمک به ایجاد رشته های جدید دانشگاهی

کاربرد داده کاوی در دانشگاه ملی سنگاپور قابل ملاحظه است. در این دانشگاه از ابزارهای داده کاوی برای شناسایی و دسته بندی دانشجویانی که به کلاس های پیش نیاز برای واحد درسی ارائه شده نیاز داشتند استفاده شد. (Kurian and John, 2005)
علاوه بر آن، مسائلی مانند اختصاص بهتر منابع و نیروی انسانی، مدیریت روابط دانشجو و به تصویر کشیدن رفتار گروه های مختلف می تواند بوسیله ابزارهای داده کاوی انجام شود.

مدیریت و خدمات کتابخانه
عملیات کتابداری بطور کلی شامل مدیریت مدارک، ارائه خدمات و امور اداره و نگهداری است. هر کدام از این کارکردها با انواع مختلفی از داده ها سروکار دارد و بطور جداگانه پردازش می شود. اگرچه، انجام تحلیل ترکیبی براین مجموعه های داده نیز می تواند افق تازه ای را بگشاید که به طرح خدمات جدید و تحول رویه ها و عملیات جاری کمک نماید. جدول یک برخی از کاربردهای ممکن داده کاوی را که می تواند در کتابداری مفید باشد ارائه می کند.

کاربردهای داده کاوی در کتابخانه ها

بانک اطلاعاتی

کاربرد متصور

گردآوری منابع

برای تعیین نقاط قوت و ضعف مجموعه

استفاده از مجموعه

برای ایجاد رابطه بین خواننده، منابع کتابخانه و زمان مشخصی از سال

امانت بین کتابخانه ای

برای تحلیل سفارشهای پاسخ داده شده و سفارش های دریافت شده

داده های بخش امانت

برای پیش بینی روند بازگشت منابع

داده های هزینه

برای نشان دادن منابع مالی بکار گرفته شده

داده کاوی می تواند برای پاسخ دادن به یک سوال خاص مربوط به کتابخانه و نیز برای کشف روندهای عمومی که به تصمیم گیری کمک می کنند، استفاده شود. برای مثال سوال می تواند چنین باشد: امکان اینکه امانت گیرندگان منابع را یک هفته بعد از تاریخ عودت برگردانند تا نامه های یادآوری کمتری فرستاده شود چقدر است؟ یا میزان اشتراک مورد انتظار برای نشریات بین المللی انتخاب شده برای سال آینده چقدر است؟ درک الگوی استفاده کلی مجلات الکترونیکی یا تحلیل درخواست های اعضاء برای میکروفیلم ها طی 5 سال گذشته نیز همگی مثال هایی از کشف روندهای عمومی اند. دامنه تحلیل استنادی هم می تواند با استفاده از داده کاوی گسترش داده شود.
در ارتباط با کتابخانه ها، وب کاوی حوزه دیگری از علاقمندی است. وب کاوی شامل محتوا کاوی وب، ساختار کاوی وب و استفاده کاوی وب با توجه به یک موضوع خاص است که در طراحی خدمات جدید مبتنی بر وب کمک خواهد کرد.

منبع

۹۳/۰۵/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
احمد محمدی نسب

نظرات  (۴)

سلام استاد .دست جناب عالی درد نکند سنگ تمام گذاشتید
متشکرم عالی بود
با عرض سلام و احترام
اگر امکان دارد چند مثال از داده کاوی که در شرکت های ایرانی درحوزه بازاریابی صورت گرفته نیز بیاورید . راستش من یک کار پژوهشی انجام می دهم و بدنبال شرکتهای معروف ایران از گذشته تا کنون هستم که داده کاوی را حتی به شکل سنتی مثل اقای هاکوپیان پیاده کرده اند ممنون می شوم اگر به ایمیلم ارسال نمایید با سپاس فراوان
مرسی عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی